Magatartásproblémák
A magatartásproblémák a legmegosztóbb pszichológiai problémák egyikét összegzik.
A szülők és a pedagógusok is különbözőképpen ítélhetik meg egy gyerek tetteit. Egy rosszul végződő helyzet mögött láthatunk természetes elevenséget, csibészséget vagy szemtelenséget, direkt ellenállást is.
Emellett vannak olyan fejlődési időszakok (pl. dackorszak), amikor a gyerekek nehezebben irányíthatóak. Változásokat, veszteségeket követően másodlagosan is megjelenhetnek magatartási problémák. Az állandósuló, extrém mértéket öltő (pl. szökés, lopás, erős verekedés) szabálytartási problémákat, pedig már más névvel is illetjük: ezt nevezzük magatartászavarnak.
A magatartási problémákat tehát sokféleképpen lehet megközelíteni. A következő felsorolás a hosszabb ideje fennálló, tipikus példákat gyűjti össze.
A magatartásproblémákkal küzdő gyermekre jellemző, hogy…
- pedagógusai gyakran jelzik, hogy nehezen tartja be a közösség szabályait
- cselekedetei meggondolatlanok: verekedéssel, kiabálással, hirtelen ellenállással reagál feszültség esetén
- az előbbiek miatt társaival is gyakran keveredik konfliktusokba
- az iskolai szabályszegések motivációjára is hatással lehetnek, így rosszabb jegyeket hozhat
- otthon is nehezen vagy változóan fogad szót, ami miatt elhúzódnak tevékenységek vagy meghiúsulhatnak bizonyos kérések
- nehéz elérni nála, hogy a napi rutinokat (öltözés, fürdés, házi feladat készítés) elvégezze
- ragaszkodik saját elképzeléseihez, választásaihoz, nem szívesen hagyja abba, amibe belekezdett
- nehezen tűri a kudarcokat
- hangulata változékony, könnyen megsértődik
- érzelmeit nehezen szabályozza, emiatt érzelmeinek csillapításához felnőtt jelenléte szükséges
- határozott cselekedetei ellenére is megjelennek bizonytalanságai, pl. igénye lehet együtt alvásra
- a szabályszegések miatt környezete gyakran fegyelmezi, ezért önértékelésében rögzülhet a „rossz vagyok” kép
A magatartásprobléma egyaránt kezelendő,
ha csak az iskolában, csak otthon vagy mindkét helyen észlelhető. Ha gyermekünk visszatérően nem fogad szót az óvodájában vagy iskolájában, az kellemetlen számunkra is: rosszalló tekintetek, romló magatartásjegyek, fogadóórák. Ha pedig otthon mi is nehezebben tudjuk irányítani, akkor bennünket is mindennaposan új megpróbáltatások elé állít.
A magatartásprobléma egy igen összetett jelenség, így körültekintően szükséges számba venni lehetséges okait. Komplex képességvizsgálatunkon választ adunk kérdéseire.