Diszlexia

Diszlexia, az olvasás zavara

 

A betűk tengere sok óvodás számára már csalogató. Gyakori, hogy hamarabb tanulják meg kedvenc meséjük címét bepötyögni a keresőbe, vagy néhány szót és a nevüket leírni, mint hogy első osztályba lépnének. Másoknak viszont rémálom a betűk megjegyzése, felismerése, és így az olvasástanulás is.

Ha gyanakszik arra, hogy gyermekének olvasási nehézségei vannak, olvassa el az alábbi tünetcsokrot!  Amennyiben jelentős részük ismerős, érdemes szakember segítségét kérni.

 

Egy olvasási zavarral küzdő gyermekre jellemző, hogy…
  • az iskolában a rendszeres gyakorlás ellenére is lassan halad az olvasástanulással
  • lassan, akadozva, sok tévesztéssel olvas
  • nem szeret olvasni
  • az olvasástanulás első időszakában nehezen ismer fel egyes betűket, így felcserélheti őket
  • olvasás közben betűket, szótagokat, szavakat is kihagyhat, sorrendjüket cserélheti vagy mást olvas helyettük
  • az előző kihagyások, felcserélések írásában is megjelenhetnek, így „rossz” helyesírónak tarthatják
  • előfordul, hogy nem a sor elején, hanem a végén kezdené az olvasást vagy sorokat hagy ki olvasás közben
  • gyakran nem érti, amit olvas
  • nehezen emeli ki a szöveg lényegét, vagy nehezen válaszol a szöveggel kapcsolatos kérdésekre
  • kötelező olvasmányokat vagy hosszabb szövegeket nagyon lassan vagy nem tud önállóan elolvasni, ami látszólag lustaságnak is tűnhet
  • felső tagozatban nehezen értelmezi a szöveges tananyagot (pl. történelem, biológia), ezért önállóan nehezen tanulja azt meg
  • az előbbiek miatt segítség számára, ha szüleivel együtt tanulhat
  • fél vagy kerüli, hogy mások előtt olvasnia kelljen
  • az előbbi problémák miatt nehézségei lehetnek az idegen nyelvek elsajátítása terén is
  • az olvasás terén szerzett rossz tapasztalatok miatt nem bízik magában, tart attól, hogy rossz jegyeket fog szerezni
  • fokozódhat a tanulással kapcsolatos szorongása
  • gyakran panaszkodhat fejfájásra vagy hasfájásara
  • szaporodhatnak félelmei, újra megjelenhet bepisilés, együtt alvásra való igény

 

Miért szükséges a diszlexiás gyermeket tudatosan megsegítenünk?

A gyerekeknek az olvasástanulás első időszaka többségében zökkenőmentesen zajlik, a problémákról árulkodó jelek csak a hosszabb szövegek megjelenésével válnak észrevehetővé. Akkor sem feltétlenül gondolunk arra, hogy valójában az olvasási képességgel van a gond, gyakran figyelmetlenségnek, lustaságnak gondoljuk. Felső tagozatban azzal is magyarázhatjuk a gondokat, hogy gyermekünk nem tanult meg „tanulni”, a lényeget kiemelni.

A felsorolt tapasztalatok mögött azonban állhat az olvasás zavara is, amit komolyan kell vennünk. Diszlexia esetében az olvasás vagy a szövegek feldolgozásának-megértésének reális nehézségéről van szó. Ami azt jelenti, hogy gyermekünk számos fárasztó plusz kört fut annak érdekében, hogy egy szöveggel megbirkózzon. Amíg mások automatikusan olvasnak, addig ő fáradtságos munkát végez. A tisztánlátás, és a probléma tudatos megoldása érdekében szükséges alapos felmérést végezni.

 

Miről ismerhető fel a diszlexia veszélyeztetettség óvodáskorban?

Az olvasási problémák megjelenése előtt óvodáskorban már figyelmeztető jelek egész sora utal arra, hogy gyermeke diszlexia veszélyeztetett. Babakorban többek között  a kúszással-mászással kapcsolatos nehézkesség, féloldalasság, óvodában a mozgásos ügyetlenség, a rajzolás visszautasítása tartozik ebbe a csokorba. Árulkodó jel lehet emellett a beszéd későbbi indulása, a logopédiai ellátás szükségessége, a feladatlapok elutasítása is.

Mivel az információszerzés egyik lényeges csatornája szöveg-alapú (tankönyvek, cikkek, blogok stb.), így a diszlexiás gyermekek hátrányban lehetnek a tudásszerzésben is. Emellett mint minden sikertelen erőfeszítés, az olvasással való állandó bajlódás is csorbítja gyermeke önbizalmát.

Ha óvodáskorban felismerjük a veszélyeztetettséget, sokat tehetünk megelőzéséért, ezért érdemes iskolaérettségi vizsgálatot vagy óvodás komplex képességvizsgálatot kérni.

A diszlexia hátterében rejtett szemészeti problémák is állhatnak (pl. tompalátás, dioptria hiba, rejtett kancsalság), ezért indokolt esetben speciális szemvizsgálat elvégzése is javasolt. Csapatunk gyermek szemész szakorvossal együttműködik gyermeke olvasásproblémájának megoldása érdekében.

A diszlexia gyakran együtt járhat más problémákkal is, vagy összetéveszthető más állapotokkal.

A következőkről érdemes még olvasnia honlapunkon: