Motivációs problémák
Aggódik, hogy gyermeke nem veszi komolyan az iskolát? Kíváncsi, mi állhat látszólagos lustasága, fáradékonysága vagy nemtörődömsége mögött?
A motiválatlanság az iskolás korosztály körében egyre gyakrabban megjelenő probléma. Akár már alsó tagozatban is tapasztalhatjuk, hogy gyermekünk lendülete, tudásszomja csökken. A motivációcsökkenés megelőzése miatt is különösen érdemes ebben a témában tájékozódnia.
Egy motiválatlan gyermekre jellemző, hogy…
- a pedagógusok visszajelzik, hogy többre képes, mint amennyit teljesít
- iskolai eredményei változóak vagy korábbi bizonyítványaihoz képest jelentősen rosszabb jegyeket hoz
- az órákon mással van elfoglalva, játszik vagy elkalandozik a figyelme
- gyakran olyan dolgokat is elront, amiket már rutinosan is megoldott
- füzeteit hiányosan vagy csúnyán vezeti, felszerelésével nem törődik
- a házi feladatokra, otthoni tanulásra nagyon nehéz rávenni
- önállóan nem kezd bele a feladatokba, szükséges együtt tanulni vele
- az iskolatáskája bepakolását sem érzi saját feladatának
- az iskoláról rossz véleménye van, gyakran beszél más gyerekektől vagy a pedagógusoktól elszenvedett sérelmekről
- visszatérően vannak magatartási problémái az iskolában
- otthon is nehezebben teljesíti a kéréseket, sértődékeny, érzékeny
- nehezen illeszkedik be közösségébe vagy épp az ellenkezőleg, csak a barátai miatt szeret iskolába járni
- kifogásokat gyárt, miért nem sikerültek a dolgozatai
- kevés örömét leli a tudásszerzésben
- reggelente nem szívesen megy iskolába
Mi állhat a motivációs problémák hátterében?
Ha a fenti felsorolásból számos igaz gyermekére, érdemes a problémát fenntartó okokat szakemberrel együtt megkeresni:
- A társak viszik rossz irányba?
- A tudása reálisan kevés? Vagy tanulási probléma lehet a háttérben?
- A lustaság a kamaszos ellenállás egy formája?
- Nem a megfelelő iskolát választottak neki?
- Kiemelkedő képességei miatt unatkozik a számára „szűk” tananyag mellett?
- Vagy a pedagógusok nem ismerik, bátorítják eléggé?
- Esetleg egy nehezebb élethelyzet, érzelmi gondok állnak a háttérben?
Elsősorban mérlegelnünk kell, hogy képességei, ügyessége megfelel-e az iskolai elvárásoknak. Másfelől meg kell vizsgálnunk, elegendő és életkorának megfelelő örömforrással látja-e el az iskolai közeg? Társai között talál-e barátokat, jó elfoglaltságokat, saját helyet?
Mielőtt kimondanánk egy gyerekről, hogy motiválatlan, körültekintően mérlegelnünk kell ezeket a tényezőket. A válaszok megtalálásához átfogó nézőpont, komplex képességvizsgálat szükséges.