Motivációs problémák

Motivációs problémák

 

Aggódik, hogy gyermeke nem veszi komolyan az iskolát? Kíváncsi, mi állhat látszólagos lustasága, fáradékonysága vagy nemtörődömsége mögött?

A motiválatlanság az iskolás korosztály körében egyre gyakrabban megjelenő probléma. Akár már alsó tagozatban is tapasztalhatjuk, hogy gyermekünk lendülete, tudásszomja csökken.  A motivációcsökkenés megelőzése miatt is különösen érdemes ebben a témában tájékozódnia.

 

Egy motiválatlan gyermekre jellemző, hogy…
  • a pedagógusok visszajelzik, hogy többre képes, mint amennyit teljesít
  • iskolai eredményei változóak vagy korábbi bizonyítványaihoz képest jelentősen rosszabb jegyeket hoz
  • az órákon mással van elfoglalva, játszik vagy elkalandozik a figyelme
  • gyakran olyan dolgokat is elront, amiket már rutinosan is megoldott
  • füzeteit hiányosan vagy csúnyán vezeti, felszerelésével nem törődik
  • a házi feladatokra, otthoni tanulásra nagyon nehéz rávenni
  • önállóan nem kezd bele a feladatokba, szükséges együtt tanulni vele
  • az iskolatáskája bepakolását sem érzi saját feladatának
  • az iskoláról rossz véleménye van, gyakran beszél más gyerekektől vagy a pedagógusoktól elszenvedett sérelmekről
  • visszatérően vannak magatartási problémái az iskolában
  • otthon is nehezebben teljesíti a kéréseket, sértődékeny, érzékeny
  • nehezen illeszkedik be közösségébe vagy épp az ellenkezőleg, csak a barátai miatt szeret iskolába járni
  • kifogásokat gyárt, miért nem sikerültek a dolgozatai
  • kevés örömét leli a tudásszerzésben
  • reggelente nem szívesen megy iskolába

 

Mi állhat a motivációs problémák hátterében?

Ha a fenti felsorolásból számos igaz gyermekére, érdemes a problémát fenntartó okokat szakemberrel együtt megkeresni:

  • A társak viszik rossz irányba?
  • A tudása reálisan kevés? Vagy tanulási probléma lehet a háttérben?
  • A lustaság a kamaszos ellenállás egy formája?
  • Nem a megfelelő iskolát választottak neki?
  • Kiemelkedő képességei miatt unatkozik a számára „szűk” tananyag mellett?
  • Vagy a pedagógusok nem ismerik, bátorítják eléggé?
  • Esetleg egy nehezebb élethelyzet, érzelmi gondok állnak a háttérben?

Elsősorban mérlegelnünk kell, hogy képességei, ügyessége megfelel-e az iskolai elvárásoknak. Másfelől meg kell vizsgálnunk, elegendő és életkorának megfelelő örömforrással látja-e el az iskolai közeg? Társai között talál-e barátokat, jó elfoglaltságokat, saját helyet?

Mielőtt kimondanánk egy gyerekről, hogy motiválatlan, körültekintően mérlegelnünk kell ezeket a tényezőket. A válaszok megtalálásához átfogó nézőpont, komplex képességvizsgálat szükséges.

A megkésett beszédfejlődés gyakran együtt járhat más problémákkal is, vagy összetéveszthető más állapotokkal.

A következőkről érdemes még olvasnia honlapunkon: