Tanulási nehézség

Tanulási nehézség

 

Honlapunkon számos specifikus tanulási problémáról (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia) olvashat. Ezek az oldalak azokban a helyzetekben hasznosak, amikor pontosan tudjuk, melyik tantárgy vagy tantárgyrész okoz visszatérő problémát gyermekünknek.

Mi történik azonban akkor, amikor több tantárgy esetén egyszerre jelentkeznek a gondok?

Ha pl. nem csak az olvasástanulás térén van elakadva gyermeke, hanem általánosságban érzi döcögősnek, kihívásokkal telinek az iskolai megfelelést? Ilyen esetben tapasztalhatja, hogy jelentős mértékben Önön is múlnak gyermeke iskolai eredményei: a vég nélküli gyakorlás, a füzetek, táska, házi feladat ellenőrzése mellett tudják csak tartani az elvárt tempót. És kérdés, gyermeke meddig együttműködő és mikortól tűnik számára lehetetlen küldetésnek a jó jegyek megszerzése.

 

Egy tanulási nehézséggel küzdő gyermekre jellemző, hogy…
  • egy tantárgyon belül és általában véve is változóak jegyei
  • mintha általánosságban a tanulás nehezen menne számára
  • az előzőek miatt nehezen tudják megállapítani mik az erősségei
  • a pedagógusai visszajelzik, hogy több van benne, mint amennyi a jegyei alapján látható
  • órákon figyelme elkalandozik, munkája felületes
  • alsó tagozatban szükséges ellenőrizni, mert kihagy feladatokat vagy hibázik és gyakran még felső tagozatban is igényelné a közös tanulást
  • motiválatlan, a kötelező feladatokat is csak figyelmeztetés után végzi el
  • a pályaválasztás is nehezebb feladat lehet, mert nem tudja megmondani, mivel foglalkozna szívesen
  • nem szívesen vagy elmondása szerint csak a barátai miatt jár iskolába
  • tanulási problémái mellett beilleszkedési és magatartási gondjai is lehetnek
  • az iskolai kudarcok visszahathatnak önbizalmára, érzelmi állapotára is

 

Ilyen esetben felelősségünk, hogy a lehető legtöbb oldalról megvizsgáljuk gyermeke helyzetét:
  • milyen képességeire alapozhatunk biztosan a tanulás során, és melyek azok, amelyek nem megfelelően fejlettek még?
  • milyen tempóban várhatjuk el tőle az új ismeretek elsajátítását?
  • mennyi időre képes figyelmét fókuszálni és milyen hatékonysággal?
  • mit tudunk a tanuláshoz feltétlenül szükséges rövid-és hosszútávú memória kapacitásáról?
  • hogyan illeszkedik be osztályközösségébe? Milyen kapcsolata van tanáraival? Jellemzően milyen visszajelzésekben van része?

 

Ha szeretne választ kapni arra, hogy gyermeke tanulási problémái mögött mi áll, kérje komplex képességvizsgálatunkat!

Előfordulhat, hogy szülőként az általános tanulási problémát tapasztalják, annak hátterében viszont egy vagy több jól körülhatárolható készség alulfejlettsége áll. A figyelmi koncentráció és kapacitás például egy az olyan területek közül, amelyik gyengesége kihat a tanulás egészére.

A tanulási nehézség gyakran együtt járhat más problémákkal is, vagy összetéveszthető más állapotokkal.

A következőkről érdemes még olvasnia honlapunkon: