Teljesítményszorongás

Teljesítményszorongás

 

A stressznek egyaránt vannak segítő és árnyoldalai. Mi minden állhat a teljesítményszorongás mögött, és hogyan segíthetjük ezek leküzdését?

Természetes része az iskolába járásnak, ha komolyabb dolgozatok vagy felelés előtt izgulnak a gyerek. A központi felvételi, nyelvvizsga is mind olyan mérföldkövek és újdonságok, amiktől érthető, ha tartanak csemetéink.

Felnőttként is különbözik a stressztűrő képességünk, és a stresszel való megküzdés terén sem vagyunk egyformán ügyesek. A gyerekek között is vannak, akik izgulósabbak, és akiknek látszólag kötélből vannak az idegeik.

Izgulni nem kellemes dolog, és még a teljesítményünkre is különbözőképpen hathat. Milyen mértékű stresszterhelés az, ami még segíti, hajtja előre gyerekünket a jobb eredmény elérésére? És hol van az a pont, amikor már hátráltató, mert a gyermek leblokkol, vagy egy feleletnél elakadnak a szavai?

A gyermekek idejük nagy részét az iskolában töltik, ez az ő „munkahelyük”. Így egyáltalán nem mindegy milyen hangulatban telik a napjuk és az sem hogyan teljesítenek. Emellett kérdés, hogyan birkóznak meg a külső stresszel, és a saját maguk felé támasztott belső elvárásokkal.

 

Egy teljesítményszorongó gyermekre jellemző, hogy…
  • reggelente nem akar iskolába menni
  • látszólag nincs oka izgulni, mégis visszatérően szorong vagy aggódik, és nehezen lehet megnyugtatni
  • rendszeresen úgy érzi, nem készült fel eléggé a dolgozatokra, panaszkodik, hogy nem fog eszébe jutni a tananyag
  • szerepléskor már az óvodában is lámpalázas volt
  • iskolán kívül is kerüli a feladatokat, vagy azt a helyzetet, amikor mások jelenlétében kell ügyesnek lennie
  • otthoni gyakorláskor ügyesen visszamondja a tanultakat, ezért is meglepő, hogy a dolgozatban vagy feleléskor sokat hibázik
  • iskolai teljesítménye vagy kimagasló vagy hullámzóak eredményei
  • önmagát a legjobbakhoz hasonlítja és a 100%-os teljesítést várja el magától
  • hangulata hullámzó vagy kifejezetten egyhangúnak hat
  • szülőként aggasztó vagy bosszantó a gyermeke visszatérő bizonytalansága
  • gyakran kételkedik magában, önmagát rossznak, ügyetlennek vagy butának is tarthatja
  • fél a pedagógus véleményétől, szigorától és attól, hogy rossz jegyet fog kapni
  • reggelente vagy iskolában hányingerre, hasfájásra vagy fejfájásra panaszkodik
  • visszatérően, gyakrabban beteg
  • éjjel nyugtalanul alszik vagy gyakran ébred fel, esetleg ismét szeretne a szülőkkel aludni
  • étvágya, testsúlya változik (feltűnően többet vagy kevesebbet eszik)

 

Hogyan alakul ki a teljesítményszorongás?

A teljesítményszorongás mögött állhatnak lelki okok (pl. önbizalomhiány, magas elvárások) vagy szorongós alkat is. Emellett azonban gyakori, hogy a tüneteket reális tanulási problémák okozzák. Ilyenkor egy gyerek nehezen bízik meg magában, mert érzi, hogy a jó teljesítmény elérése bizonytalan vagy erején felüli erőfeszítést kíván.

Ha ön is izgulós volt az iskolában, de gyermekének már gördülékenyebb, magabiztosabb időszakot kíván, érdemes a szorongás eredetét felkutatni. Emellett a stresszcsökkentő technikák megtanulása, a reális erősségek számbavétele is segíthet az iskola mumusával való megküzdésben.

Különösen érdemes gyermekünk helyzetét körbejárni, szorongásának mértékét és forrását azonosítani, amikor iskolaválasztásra kerül a sor. A szaknak, az iskola erősségének, profiljának érdemes illeszkednie gyermekünk érzelmi teherbírásához és képességeihez egyaránt.

A teljesítményszorongás gyakran együtt járhat más problémákkal is, vagy összetéveszthető más állapotokkal.

A következőkről érdemes még olvasnia honlapunkon: