Diszgráfia
A diszgráfia nem pusztán a teljesítményre lehet negatív kihatással, de érzelmi megterhelést is jelenthet a gyermek számára. Mi állhat az írás zavarának hátterében, és hogyan kezeljük a problémát?
A fénysebességgel fejlődő technika mellett eltűnődhetünk azon, meddig tanulnak még a gyermekek kézzel írni, és mikor érkeznek meg a tabletek az alsó tagozatosok mindennapjaiba. A változás bekövetkeztéig azonban a gyerekek írni és írva tanulnak, és leggyakrabban írásban is adnak számot tudásukról.
Így azok a gyerekek, akik nehézkesen, görcsösen, ezért csúnyán és rosszul olvashatóan írnak, hátrányba kerülnek az iskolában. A külalakon túl a helyesírás is mumus lehet. Érthetetlen számukra, miért kell különbséget tenni ly-j között és zavarba jöhetnek, ha tollbamondás a feladat. Így kerül a sok piros jelzés a füzetükbe és kezdődik a végeláthatatlan írás-gyakorlás.
A tisztán látás érdekében íme a diszgráfiára legjellemzőbb tünetek:
Egy írás zavarral küzdő gyermekre jellemző, hogy…
- görcsösen vagy szabálytalanul fogja a ceruzát nehézkes, csúnya az írása
- társainál hosszabb időbe tellett, amíg kialakul, melyik kezében fogja dominánsan a ceruzát
- a betűelemek tanulásakor nem tud a füzet vonalai között maradni
- rendszeresen ír tükrözve egyes betűket, számokat
- nehezen tájékozódik a lap síkjában, ezért írásnál nehéz számára beosztani a rendelkezésre álló helyet
- rendszeresen jelzik pedagógusai, hogy nehezen olvasható munkája, rendezetlenül vezeti füzeteit, munkafüzeteit
- társaihoz képest lemarad, mert lassabb írástempója
- gyermeke panaszkodik, hogy a keze hamar elfárad és nem szeret írni
- gyakran ő is nehezen tudja elolvasni jegyzeteit, ami felső tagozatban hátráltathatja a tanulásban
- a hibáinak sorozatos visszajelzése bosszantó vagy szorongató lehet a számára, és a kedvét is elveheti a tanulástól
- már óvodában is társainál később kezdett el rajzolni
- mozgásfejlődésében az egyes szakaszok később vagy nem jelentek meg
- mozgásának, egyensúlyérzékének, téri tájékozódásának fejlesztését javasolták (pl. Dévény, TSMT)
Miért fontos a tisztánlátás?
Lehet, hogy már az óvónők is figyelmeztették, hogy gyermeke nem fogja ügyesen a ceruzát és rajzai is hiányosak voltak, de azt gondolhatta, hogy egy óvodai rajznak még nem kell műalkotásnak lennie. Ahogyan az óvodai rajzok elmaradása sem tűnik nagy gondnak, úgy a külalakra szerzett rosszabb jegyek sem jelentik a világ végét. Azonban az, hogy az írás megterhelő gyermekünknek, értékes energiát vesz el más tanulási folyamatoktól is. Ráadásul előfordul, hogy írása és rendezetlen füzete alapján tudását is megítélik.
Ezeknek az érzelmileg is megterhelő helyzeteknek az elkerülése érdekében érdemes lépéseket tenni a változásért, ha a diszgráfia már vizsgálatokkal igazolódott.
Ha szeretné tudni, hogy gyermeke írásproblémái milyen gyökerűek, súlyosságúak, jelentkezzen az Intuitivo komplex képességvizsgálatára!